|
Ontdek het horsmanship
Hebt u geen probleem paard maar bent u wel ge
interesseert voor het horsmanship en wat ik doe.
klik hier

|
|
|
|
Probleem gedrag
trainen
De problemen waarmee ik u kan helpen zijn, niet
willen trailer laden, niet braaf mee kunnen lopen aan de hand,
angstig gedrag, kop schuwheid, schrik training en nog veel meer
klik hier
 |
|
|
|
Schriktraining
We kennen het allemaal wel, het
schrikkerige van ons paard voor de meest onnozele dingen en het zien van
spoken achter elke hoek.
klik hier

|
|
|
|
Ingrid
Het verhaal van Bart en Winnie.
We hebben sinds februari 2012 een paard genaamd Wendiona roepnaam
Winnie. Het is een KWPN merrie (v Jacorde, vv Concorde). Omdat mijn
dochter Winnie rijdt en ik vroeger wel gereden heb maar nu, vanwege de
gezondheid, niet meer, leek het mij leuk om Natural Horsemanship met
haar te doen. Ze is een schat en op stal is het de grootste kroel die je
je maar kunt wensen maar met longeren, rijden en los in de bak wil ze
vaak druk zijn. Via Internet en YouTube gekeken wat je zoal moet doen en
aan de slag gegaan. Maar op de één of andere manier bleef ze toch maar
rondrennen voordat ze uiteindelijk een beetje ging ontspannen.
Via de manege Bart leren kennen en een afspraak voor een join-up
gemaakt. Ik was heel benieuwd wat Bart met haar zou doen. Bart deed een
join-up in de longeercirkel en was onder de indruk van haar volhouden.
Ze bleef langer rennen dan elk ander paard dat hij begeleid had. Omdat
ze blijkbaar niet doorhad dat Bart niks vroeg heeft hij haar onderbroken
in het rennen door haar de pas af te snijden. Daar begreep ze niet veel
van maar uiteindelijk snapte ze wat hij bedoelde. Dat ze niet hoeft te
rennen als er niks gevraagd wordt! Want dat dacht ze kennelijk. Ook
tijdens het rijden gebeurde dat vaak. Heel voorwaarts zonder dat het
nodig was. Grappig was dat de conclusie vanuit Natural Horsemanship
hetzelfde was als vanuit de dressuurles. Ze denkt blijkbaar dat ze iets
moet doen nog voor het haar gevraagd wordt, het lijkt dan wel een
automaat. Naar aanleiding van deze conclusie met Bart afgesproken een
keer grondwerk met haar te doen om haar te leren zelfstandig te denken
en afwachtend te leren zijn.
Tijdens het grondwerk heeft Bart diverse balken kriskras op de grond
gelegd, zo dat in het midden een ruimte ontstond. Dus niet de standaard
cavaletti die ze wel kent. Bart nam haar mee van buiten de “cirkel” naar
het midden, daarbij kwam ze met een been op een balk te staan. Reactie
was een grote sprong. Automatische reactie was dus balk dan springen.
Maar Bart wil dat ze nadenkt wat ze doet en vooral ook kijkt wat er nu
eigenlijk aan de hand is. Dus nu van binnen naar buiten de cirkel maar
dan met beleid. Ze kwam weer met een been op een balk te staan maar nu
hield hij haar tegen en liet haar nadenken. Het been ging heel langzaam
terug waarna Bart haar weer mee nam. Nu tikte ze de balk aan, wachtte
even, tilde haar benen beter op en stapte vervolgens over de balk naar
het midden. Zo is Bart ongeveer 10 minuten bezig geweest, in de cirkel
uit de cirkel. Winnie nam de tijd, keek hoe de balk lag en stapte er
rustig overheen. Het ging super, en het mooiste van al was dat Winnie
doodmoe was daarna. Van 10 minuten denkwerk was ze versleten. Geweldig
om te zien!
Winnie moet gewoon meer aan het denken worden gezet. Niks automatische
piloot. Als mijn dochter rijdt zorgt ze nu voor zo veel mogelijk
afwisseling, door een figuur hooguit twee keer achter elkaar te rijden.
Constant bezig zijn, het houdt de ruiter en het paard alert. Mijn
dochter moet wel wennen want Winnie is afwachtender geworden met rijden
en dus ook iets minder voorwaarts (lees rennen). Ik heb met longeren en
join-up nu veel meer een paard dat op mij let en in tempo te regelen is.
De automaat zit er nog wel een beetje op, maar het gaat al veel meer
ontspannen. Bart bedankt! We zijn hier heel erg blij mee.
Hartelijke groeten, Fam. Jongenengel
|
|
|
|
Ineke
Heey Bart!!
ik ben heel tevreden over de sessies die je hebt gedaan met Rosso!!
Echt respect hoe je Rosso hebt aangepakt, en doorgepakt!...
Rosso is stukken minder dominant dan voorheen.... en nu ik de technieken
zelf ook een beetje onder de knie heb, gaat de omgang met Rosso een stuk
beter!
Heel erg bedankt!
Groetjes Ineke

|
|
|
|
Chantal
bedankt
voor alles wat je voor me hebt gedaan, je hebt me egt
heel goed geholpen , dank zij jou over won ik mijn eigen
angst , en kregen we davira weer aan het lopen onder het
zadel, davira stond bij ons op stal en was onder het
zadel een egte draak , ze stijgerde of gooide de rug bol
ging met je aan de kleter of liet je kort om gewoon de
hele bak zien ik durfde haar niet te rijden ik was bang
voor haar ik kende de verhalen en had met eigen ogen
gezien waar toe ze in staat was, maar goed zoon goed
paard stil laten staan was ook geen optie , ik ken bart
al jaren en weet wat hij doet in het werk met de paarden
, zo doende besloot ik contackt op te nemen met het
motto baat het niet dan schaad het niet , we maakten een
afspraak en bart kwam langs begon meteen met davira en
in de eerste keer met haar weken kwam er al vrij veel
naar voren , zo leerde ik dat davira wat onzeker was en
dat als ik haar niet vertrouwde ze mij ook niet kon
vertrouwen , zo leerde ik dat davira om dat ik bang voor
haar was en haar niet durfde te rijden zij de lijding
overnam maar op een verkeerde manier, hier van uit
gingen we aan de slag ik moest er op maar ik durfde niet
bart beloofde naast me te lopen en in te grijpen als het
nodig was , ik vertrouwde op hem en stapte uit eindelijk
op , zegen en schijven heefd bart een half uur lang met
me door de bak gelopen , en zo is er een begin gemaakt
we planden onze lessen in we begonnen in de cirkel met
slof er aan wand ik durfde niet zonder . de tweede les
al heefd bart de slof er afgehaald en dit ging goed ,
davira hoefde niet aan teugel ze moest gewoon vooruit
zonder gekigheid toen dit uit eindelijk goed ging met
een paar lessen in de cirkel , konden we een stapje
verder naar de buitenbak, ik was nog wel wat angstig en
onzeker maar bart loodste me er goed door en leerde me
op haar te vertouwen ik ben er 1 x van afgesprongen om
dat ze er met me vandoor ging ze schok van een hond en
toen kwam er ook nog een shet de bak in lopen , uit
eindelijk hebben we hier heel hart om gelachen wand ik
was keurig blijven zitten en had in feite dus niet af
hoeven stapen maar dat was mijn onzekerheid, de lessen
die volgden gingen steeds beter en jawel ik kon haar
eindelijk egt gaan rijden davira is een paardje die je
moet rijden niet in de zin als ik ben baas maar in de
zin van ik lijd , zo lang je eerlijk blijfd en op recht
is er niks aan de hand , doe je iets fout zal ze je
daarop wijzen , actie reaktie . de slag zin van bart ,
hoe moet ze jou vertrouwen als jij haar niet vertrouwd
zal ik altijd onhouden wand aleen die zin speelt altijd
door mijn hoofd en heefd er voor gezorgd dat mijn kijk
naar davira heel anders was bart super bedankt voor je
hulp zonder jou had ik er nu nog niet op gezeten jij
hebt mij en davira goed geholpen en een hele goede basis
mee gegeven |
|
|
|